دبیر ریاضی شدن کار هر کسی نیست ، چرا ؟؟

اگر به ریاضی علاقه داری و دنبال این هستی بتونی معلم ریاضی بشی با ایران سوال تا پایان این مقاله مفید و کاربردی همراه باش تا بهت بگم چجوری می تونی به این مهم دست پیدا کنی . راستی صد در صد اینم می دونی برای اینکه معلم ریاضی بشی باید از طریق دانشگاه فرهنگی و یا از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش بهش برسی پس من بهت پیشنهاد می کنم که نمونه سوالات استخدامی دبیر ریاضی آموزش و پرورش ایران سوال رو از دست ندی بزن بریم.

علاقه داشتن به ریاضی و تدریس آن :

اگر می خواهید معلم ریاضی خوبی باشید باید به ریاضی علاقه داشته باشید و با اشتیاق آن را تدریس کنید در این صورت هم خودتان از کاری که می کنید لذت میبرید و هم دانش آموزان تحت تاثیر شما قرار گرفته و به ریاضی علاقه مند میشوند. دانش آموزان هنگامی که خود شخص معلم به درس علاقه دارد و آن را با اشتیاق توضیح میدهد خود به خود به درس ریاضی جذب میشوند،

سعی می کنند در کلاس بیشتر فعالیت داشته باشند و کلاس های شما برای آنها فرصتی برای پیشرفت باشد اما وقتی که شما به مبحث ریاضی علاقه ای ندارید و از تدریس ریاضی لذت نمیبرید دانش آموزان آنطور که باید نمی توانند با شما ارتباط بگیرند و کلاس های معلم برای دانش آموز تبدیل به مکانی خسته کننده و طاقت فرسا می شود. بهتر است اگر به درس دیگری علاقه مند هستید همان درس را تدریس کنید. مثلا اگر به شیمی بیشتر از ریاضی علاقه مند هستید بهتر است به جای ریاضی به سراغ تدریس شیمی بروید و یا حتی اگر میبینید که کلا به تدریس علاقه ای ندارید بهتر است سراغ کار دیگری بروید.

دبیر ریاضی آموزش و پرورش

دبیر ریاضی

چجوری معلم ریاضی بشم و آزمون استخدامی آموزش و پرورش رو با موفقیت پشت سر بزارم ؟؟

زمانی که پای علاقه وسط باشد بی شک شوق مطالعه هم خود به خود ایجاد می شود . شما می دانید که برای قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید هدف هایی را برای خودتان مکتوب کنید . برنامه ریزی و مطالعه یکی از مهم ترین مسائلی است که شما را به این هدف بزرگ می رساند و در کنار آن باید تداوم داشته باشد. از زمان اعلام دفترچه آزمون استخدامی تا برگزاری زمان زیادی در دسترس نیست ولی این مسئله بدین منظور نیست که شما بدون دانش بر سر جلسه شرکت کنید . ما در این مقاله به شما میگوییم راه رسیده به آرزویتان چیست.

چجوری برای قبولی تو آزمون استخدامی و رشته دبیر ریاضی برنامه ریزی کنم ؟

این سوال بسیار مهم یکی از متداول ترین سوالات داوطلبین آزمون استخدامی نیز می باشد و بی شک برای رسیدن پاسخ آن باید هزینه های زیادی پرداخت شود . اما ایران سوال در اینجا راز قبولی در آزمون استخدامی دبیر ریاضی شدن را در چند خط به شما می گوید. زمانی که می خواهید به استخدام آموزش و پرورش در آیید باید منابع بسیار کاملی را دریافت کنید و در کنار آنها اصل سوالات استخدامی دبیر ریاضی سالهای گذشته را دریافت و مطالعه کنید . روش مطالعه شما باید به روش سخت به آسون باشه هم در بخش عمومی و هم تخصصی یعنی چی حالا ؟ یعنی اینکه تو باید یک درس خیلی سخت از تخصصی رو بهمراه بک درس آسون عمومی شروع کنی به خوندن و این حرکت رو برای خودت تا اتمام درسا تکرار کنی .

دبیر ریاضی

قبولی در رشته دبیر ریاضی

بهترین روش برای مطالعه دروس ریاضی در آزمون استخدامی

در بخش گذشته تا یک مسیری شما را هدایت کردیم ولی باید بدانید که در حین مطالعه دروس ریاضی به دلیل فرمول های بسیار زیادی که در کتب های درسی آن قرار دارد به هیچ عنوان نباید از خلاصه برداری دست بکشید و تمامی نکات مهم و فرمول هایی که درکشان برایتان سخت است را برای خود در دفترچه ای یادداشت کنید که در نهایت امر و در پایان مطالعه و نزدیک شدن به آزمون استخدامی آموزش و پرورش رشته دبیر ریاضی بتوانید مرور کلی بر روی درس های مهم و نکات حائز اهمیت داشته باشید تا بتوانید با خیالی آسوده آزمون را پشت سر بگذارید .

چجوری یک دبیر ریاضی خوب باشم ؟

دانستن علم ریاضی :

به یاد داشته باشید که برای اینکه یک معلم ریاضی خوب باشید نباید تنها در سطح کتاب درسی مطالب را بلد باشید، برای موفق شدن در کار تدریس ریاضی و برای تبدیل شدن به یک معلم ریاضی خوب باید به درس ریاضی به صورت صد در صدی تسلط داشته باشید، بهتر از قبل از تدریس تمامی سوالات و تمرین های کتاب درسی را خودتان حل کرده باشید و حتی سعی کنید بیشتر از سطح کتاب تمرین حل کرده و کاملا به مبحثی که می خواهید درس بدهید مسلط باشید تا بتوانید سوالات را با بهترین راه حل و در کمترین زمان ممکن حل کنید همچنین گاهی برای دانش آموزان سوالاتی پیش می آید که فراتر از سطح کتاب درسی است و اگر سطح شما همگام با سطح کتب درسی باشد ممکن است توانایی پاسخ گویی به این سری سوالات دانش آموزان را نداشته باشید.

پس همیشه سعی کنید فراتر از کتاب های درسی و حتی کمک درسی مطالب ریاضی را بلد باشید تا توان پاسخ گویی به همه سوالاتی که برای دانش آموزان پیش می آید را داشته باشید.

دانستن شیوه آموزش ریاضی :

اگر می خواهید معلم ریاضی خوبی باشید با جدید ترین و بروز ترین شیوه های تدریس ریاضی آشنا باشید و همیشه سعی کنید از جدیدترین راه حل ها و روش های حل مسئله آگاه باشید، در این صورت دانش آموز راحت تر مطالب را درک کرده و متوجه میشود

همچنین اگر از خلاقیت بالایی برخوردار هستید می توانید خودتان روش ها و تکنیک های جدیدی را استفاده و از طریق آنها مطالب درسی را به دانش آموزان منتقل کنید

همچنین اگر معلمی هستید که به بچه های دبستانی درس می دهید باید خوب این نکته را رعایت کنید تا معلم ریاضی خوبی باشید بخاطر اینکه شما در شکل گیری و آموزش مفاهیم اصلی ریاضی نقش اساسی دارید و بچه ها با ورود به دبستان با درس ریاضی و مفاهیم حساب آشنا می شوند، بنابراین روش های تدریس ریاضی ابتدایی از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

توانایی انجام محاسبات ریاضی تنها یکی از اهداف یادگیری این درس می باشد؛ مهارت تجزیه و تحلیل، حل مسئله و استدلال از دیگر اهداف آموزش ریاضی به ویژه در مقطع دبستان به حساب می‌آید، که شروعی برای آموزش مفاهیم ابتدایی در این درس می‌باشد لذا با به کارگیری روش‌های نوین تدریس  می‌توانید به این امر مهم دست یابید و معلم ریاضی خوبی باشید.

در ادامه متن برخی از روش های تدریس درس ریاضی که با استفاده از آنها می توانید معلم ریاضی خوبی باشید آورده شده است.

1-روش شرحی :

در اکثر مدارس ایران از این روش برای تدریس درس ریاضی به دانش آموزان استفاده می کنند. به این صورت که معلم شروع به تدریس می کند و دانش آموزان در سکوت به حرف های معلم گوش میدهند

این روش در یادگیری دانش آموز نقش آنچنان برجسته ای ندارد و به مرور کلاس درس برای دانش آموز بسیار خسته کننده می شود و از درس ریاضی و مدرسه بیزار میشود پس با بکارگیری این روش نمی توانید معلم ریاضی خوبی باشید.

2-روش تشبیهی:

در این روش معلم با استفاده از یک داستان مناسب، مفهوم مورد نظر ارائه می‌دهد. اجرای این روش چون با داستان شروع می شود معمولا مورد توجه و دقت دانش آموزان قرار می‌گیرد.

بگذارید مثالی برایتان بزنم تا با مفهوم این روش بیشتر آشنا شوید

برای مثال هنگاهی که می خواهید اعداد طبیعی و اعداد حسابی یا جمع و تفریق یا هر مبحث دیگری را به دانش آموزان تدریس کنید داستانی از خود بسازید تا هم مفهوم برای دانش آموز بیشتر جا بیفتد و هم با لذت بیشتری به درس گوش بدهد

مثلا می توانید بگویید در سالیانی دراز که مردم در حال زندگی بودند فردی در حال دامپروری بود و هر روز تعداد گوسفندان خودش را میشمرد. روز اول ده عدد گوسفند داشت، شب در حالی که استراحت میکرد گرگ به گله او زد

و دو گوسفند را شکار کرد. حال فرد چند گوسفند دارد ؟ روز بعد یکی از گوسفندان صاحب فرزندی شد. حالا فرد چند گوسفند دارد ؟

با استفاده از این روش یا حتی روش های دیگر، مثل تعداد مسافران راننده اتوبوس در ایستگاه های مختلف و یا هر داستان و روش دیگری که به ذهن خودتان میرسد می توانید به دانش آموزان تدریس کرده و مباحث را به صورت لذت بخش و شیرین به دانش آموزان منتقل کنید تا بتوانید معلم ریاضی خوبی باشید .

همچنان می توانید در هنگام تدریس لطیفه های خنده دار، یکی از خاطرات جذاب خودتان، شوخی کردن و یا هر موضوع جذاب دیگری را با دانش آموزان به اشتراک بگذارید تا فضای کلاس عوض شود. بخاطر اینکه ریاضی معمولا برای دانش آموزان درسی خشک و کسل کننده به حساب می آید خوب است که گاهی در کلاس از چنین راه هایی استفاده کنید ولی به خاطر داشته باشید برای اینکه معلم ریاضی خوبی باشید باید حواستان به وقت هم باشد تا تمام کلاس به خنده و مسخره بازی نگذرد. سعی کنید اول مبحثی که در حال تدریس آن میباشید را به قسمت مشخصی برسانید و بعد به عنوان تایم استراحت کوتاهی و برای عوض شدن روحیه و حال دانش آموزان لطیفه، خاطره، شوخی و یا هر چیز دیگری را تعریف کنید و در اخر می توان گفت که با استفاده از این روش می توانید معلم ریاضی خوبی باشید.

3-روش ارائه قاعده ها :

مقصود از این روش، ارائه قاعده و دستورات خاصی است که دانش آموز با استفاده از آنها، اعمال و یا مسائلی را که الگویی از این قاعده هستند به انجام می رساند.

این قاعده ها می توانند قاعده های ساده ای مثل خواندن اعداد دو رقمی بزرگتر از بیست یا خواندن اعداد اول بین یک تا 100 باشد البته به کار گیری از این روش برای تدریس دانش آموزان را به ماشین های محاسبه گری تبدیل می کند که البته ماشین محاسبه گر هرگز اشتباه نمی کند ولی دانش آموزان ممکن است اشتباه کنند.

4-روش استفاده از تجربه ها و مشاهدات عینی :

در این روش دانش آموز با استفاده از مشاهدات و تجربه های شخصی متوجه یک مفهوم ریاضی میشود. توصیه میشود از این روش در مقطع ابتدایی و پایه های پنجم و ششم استفاده شود بخاطر اینکه دانش آموز در آن مقطع درک کامل تری نسبت به مقطع های پایین تر خود دارد.

5-روش تعاونی :

روش تعاونی روشی کاملا متضاد با روش شرحی است. در این روش معلم از دانش آموز می خواهد که در کلاس حضوری فعال داشته باشند و در فعالیت های کلاسی شرکت کنند. روش تعاونی یکی از بهترین روش هاست که شما می توانید با استفاده از آن معلم ریاضی خوبی باشید. در این روش بچه ها در کلاس برای حل کردن سوالات داوطلب میشوند و یک حس رقابت بین دانش آموزان به وجود می آید و هر کس تلاش می کند تا پیشرفت کند و بتواند به سوالات معلم پاسخ صحیح بدهد. کلاس هایی که دبیر در آنها از روش تعاونی برای تدریس استفاده می کند معمولا کلاس هایی جذاب و مفید برای دانش آموزان است.

روش تعاونی شرکت دانش آموزان می تواند به صورت فعالیت شفاهی باشد برای مثال معلم میگوید اعداد اول بین یک تا صد را بگویید، سپس یکی از دانش آموزان داوطلب شده و اعداد اول بین یک تا صد را با صدای بلند می گوید و سپس اگر مشکلی داشت یا در قسمتی اشتباهی کرد معلم آن را تصحیح کرده تا مشکل دانش آموز برطرف شود

نوع دیگر فعالیت می تواند به صورت فعالیت کتبی باشد؛ نوشتن تکلیف یا نوشتن امتحان یا حل تمارین در کتاب همگی نمونه هایی از فعالیت کتبی دانش آموزان است

یک نوع دیگر فعالیت، فعالیت جسمانی است، مثلا دانش آموز با انگشتان دستش عملیات جمع و یا تفریق را به معلم خود نشان میدهد.

روش تعاونی یکی از روش هایی است که شما با استفاده از آن می توانید معلم ریاضی خوبی باشید.

6-روش استفاده از مدل:

استفاده از مدل یعنی استفاده از تصاویر یا اشیایی است که در روشن کردن مفهوم و سادگی درک آن موثرند. مثلا برای نشان دادن کسر می توانید دایره ای رسم کرده و سپس قسمتی از آن را رنگ کنید. با این روش دانش آموز با استفاده از شکل بهتر متوجه مفهوم کسر میشود و درک آن برای دانش آموز آسان تر است.

حتی می توانید با استفاده از بازی هایی کلاس درس را برای دانش اموزان به محیطی شیرین و لذت بخش تبدیل کرده و حتی مفاهیم کتاب را بهتر به آنها آموزش دهید. با بازی کردن دانش آموزان می توانند بهتر متوجه آن مبحث بشوند. شاید در گذشته ریاضی و بازی را دو مبحث جدا از هم می دانستند اما امروزه با استفاده از این روش شما می توانید دانش آموزان را به یادگیری ریاضی بسیار علاقه مند کنید.

ریاضیات ابتدایی شامل اولین گام‌های اساسی در مسیر درک اعداد و کاربردها، الگوها و روابط آن‌ها است. در طول این مسیر، دانش‌آموزان مهارت‌های شمارش، برآورد، جمع و تفریق، نمایش داده‌ها و اندازه‌گیری را می‌آموزند بنابراین اگر از روش هایی مانند بازی برای آنها استفاده کنید مباحث را با علاقه بیشتری دنبال خواهند کرد و مطالب را بهتر درک می کنند.

7-روش کاوشگری:

در این روش دانش آموزان خود به دنبال یافتن پرسش پاسخ هایی میروند و خودشان بعضی از مسائل را درک می کنند بدون اینکه آن مسائل مستقیما به آنها آموزش داده شود.

یکی از پیشتازان این روش در ریاضیات جرج پولیا (G. poya) ریاضی دان لهستانی مقیم آمریکا است. او معتقد است آنچه را که دانش آموز به وسیله خود کشف می کند هرگز از یاد نمی برد. به عبارت ساده تر به نظر او بهترین روش یادگیری، کشف مفاهیم توسط فراگیرنده است.

برای مثال می توانید به دانش آموزان ویژگی اعدادی که بر 2 بخش پذیر هستند را بگویید. ویژگی اعدادی که بر 3 نیز بخش پذیر هستند را نیز بگویید و همین روند را تا عدد بیست ادامه دهید. سپس به آنها بگویید که خودشان ویژگی اعدادی که بر 13 بخش پذیر هستند را بیابند و فردا در کلاس ارائه دهند.

8-روش حل مساله در ریاضی

روش مساله ای در حقیقت نوعی آماده کردن فراگیر برای زندگی است، زیرا زندگی یعنی مواجه شدن با مسائل و کوشش برای حل آن در این روش فعالیت های آموزشی به گونه ای تنظیم می شود که در ذهن فراگیر مساله ای ایجاد شود و به او علاقه مند شود که با تلاش خود راه حلی برای آن مساله پیدا کند.

شما با استفاده از روش های صحیح بالا می توانید معلم ریاضی خوبی باشید .

دانستن روانشناسی آموزش ریاضی: در اين قسمت معلم بايد علم و هنر را با هم بياميزد و با شناخت و روانشناسي كامل از دانش آموزان به كلاس برودمخصوصا كه بايد اين روانشناسي در مورد آموزش ریاضی باشد.

باید همیشه یادتان باشد که به عنوان معلم وظیفه شما فقط تدریس مباحث کتاب نمیباشد. همیشه سعی کنید در کلاس به دانش آموزان درس زندگی بدید نحوه درست زیستن و درست رفتار کردن را به آنها یاد بدهید یا تجربیات شخصی خود از زندگی را برای آنها بازگو کنید و آنها را نصیحت کنید و در مسیر درستی قرار بدهید. اینگونه است که می توانید معلم ریاضی خوبی باشید.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1401 را با دریافت نمونه سوالات استخدامی دبیر ریاضی آموزش و پرورش ایران سوال به راحتی پشت سر بگذارید و قبولی خود را تضمین کنید.

آموزش و پرورش


مهم ترین نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش 1401

جدول سوالات استخدامی خوشه های دبیری ،مربیان و آموزگاران آموزش و پرورش

 
نام خوشه (دبیری) نام خوشه (دبیری) نام خوشه (دبیری،مربیان و آموزگاران)
سوالات استخدامی دبیر فیزیک آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر تاریخ آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر شیمی آموزش و پرورش   سوالات استخدامی دبیر زیست شناسی آموزش و پرورش سوالات استخدامی آموزگار دوره ابتدایی آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر عربی آموزش و پرورش   سوالات استخدامی دبیر زمین شناسی آموزش و پرورش سوالات استخدامی آموزگار استثنایی آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر ریاضی آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر زبان انگلیسی آموزش و پرورش سوالات استخدامی مربیان پیش دبستانی آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر اقتصاد آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر علوم اجتماعی آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر جغرافیا آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر حرفه و فن آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر معارف اسلامی آموزش و پرورش   سوالات استخدامی مربی پرورشی آموزش و پرورش

جدول سوالات استخدامی خوشه های مهندسی و کارشناسان و هنرآموزان آموزش و پرورش

 
نام خوشه (مهندسی) نام خوشه (کارشناس) نام خوشه (کارشناس)
سوالات استخدامی مهندسی برق آموزش و پرورش سوالات استخدامی کارشناس آمار آموزش و پرورش سوالات استخدامی کارشناس اطلاعات جغرافیا و سنجش از دور آموزش و پرورش
 
نام خوشه (هنرآموز) نام خوشه (هنرآموز) نام خوشه (هنرآموز)
سوالات استخدامی هنرآموز گرافیک آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز صنایع فلزی و جوشکاری آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار ساخت و تولید آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز علوم دامی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز طراحی و دوخت آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار نقشه کشی عمومی (صنعتی) آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز معدن آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز صنایع غذایی آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار الکترونیک آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنر آموز نقشه برداری آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار صنایع چوب آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار الکتروتکنیک آموزش و پرورش
 سوالات استخدامی هنرآموز زراعی و باغی آموزش و پرورش سوالات استخدامی دبیر علوم اجتماعی آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار تاسیسات آموزش و پرورش
سوالات استخدامی دبیر حرفه و فن آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز ساختمان آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز الکترونیک آموزش و پرورش
 
سوالات استخدامی هنرآموز حسابداری آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز نقشه کشی معماری آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز کامپیوتر آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز مکانیک موتورهای دریایی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز صنایع شیمیایی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز صنایع چوب آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز تاسیسات آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز مکانیک خودرو آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز انیمیشن آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز صنایع دستی آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار صنایع چوب آموزش و پرورش سوالات استخدامی استادکار الکتروتکنیک آموزش و پرورش
 سوالات استخدامی هنرآموز زراعی و باغی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز ناوبری آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز نقاشی آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز مکاترونیک آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز علوم دامی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز کودکیاری آموزش و پرورش
 
سوالات استخدامی هنرآموز ماشین های کشاورزی آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز الکتروتکنیک آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز چاپ آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز سرامیک آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز ساخت و تولید آموزش و پرورش سوالات استخدامی هنرآموز متالوژی آموزش و پرورش
سوالات استخدامی هنرآموز صنایع غذایی آموزش و پرورش سوالات استخدامی مربی امور تربیتی مدارس آموزش و پرورش

 

مطالب مرتبط